Czym powinien cechować się dobry serwis maszyn rolniczych i budowlanych? Na te aspekty zwróć uwagę!

 

Maszyny rolnicze i budowlane pracują w trudnych warunkach. Nie tylko są eksploatowane przez wiele godzin dziennie, często w cyklu ciągłym. Są też narażone na działanie czynników takich jak: piasek, błoto, części roślin, kamienie czy opady. Również wykonywane zadania wiążą się z dużym obciążeniem części roboczych i silnika. Dlatego niekiedy dochodzi do awarii, której usunięcie wymaga udziału dobrego serwisu. Czym powinien się on charakteryzować?

 

Wielkość i wyposażenie serwisu

 

Wybór serwisu maszyn rolniczych czy budowlanych nie jest łatwy. Można oczywiście oddać sprzęt do naprawy do najbliższego punktu, licząc na to, że będzie ona wykonana solidnie i trwale. Często jednak ryzyko nie jest pożądane z uwagi na to, że traktor czy koparka są potrzebne jak najszybciej do wykonania zleconych zadań. Szczególnym problemem jest przestój, który generuje niemałe koszty. Natomiast w przypadku maszyn żniwnych ich szybka sprawność jest kluczowa dla wielkości zbioru.  Czym więc kierować się przy wyborze serwisu?

 

Pierwszą wskazówką z pewnością jest wielkość placówki. Można założyć, że firma, która ma kilka stanowisk naprawczych i zatrudnia wielu serwisantów, cieszy się uznaniem licznych klientów. Niektórzy za wyznacznik jakości serwisu uważają też odległe terminy i długie kolejki. Nie jest to do końca prawną, jednak serwis, który przyjmuje maszyny do naprawy „z marszu” i realizuje usługę z dnia na dzień, powinien budzić wątpliwości. Oczywiste jest, że duża firma to wielu specjalistów od różnych układów oraz bogate i wielokierunkowe wyposażenie. Dlatego można w nim liczyć na to, że awaria zostanie usunięta profesjonalnie, a nie metodą taśmy klejącej i WD-40.

 

Własny magazyn części zamiennych

 

Większość napraw maszyn wiąże się z koniecznością wymiany uszkodzonych części. Mogą to być tylko uszczelki czy paski, ale też elementy silnika lub układu hydraulicznego precyzyjnie dopasowane do całego zespołu. Dostęp do części zamiennych jest kluczowy dla czasu i jakości naprawy. Dlatego dobry serwis powinien:

  • dysponować własnym magazynem części i zajmować się też ich dystrybucją lub współpracować z dostawcami części zamiennych, którzy dowożą je natychmiast na zamówienie,
  • wykorzystywać do napraw wyłącznie oryginalne części zamienne,
  • wybierać wyłącznie wysokiej jakości zamienniki, jeśli je stosuje.

 

Kompleksowe usługi

Innym ważnym czynnikiem wskazującym na dobry warsztat jest oferowanie szerokiego zakresu usług. Firmy wyspecjalizowane jedynie w remontach silników czy naprawach skrzyń biegów nie usuną awarii skutecznie, jeśli będzie ona obejmować kilka podzespołów. Ponadto kompleksowe usługi obejmują też diagnostykę z możliwości wykrycia niewidocznych usterek, usunięcie tych usterek oraz czynności konserwacyjne.

Oddając ciągnik czy ładowarkę teleskopową do takiego serwisu, właściciel ma gwarancję, że wyjedzie ona w pełni sprawna, a on nie zostanie odesłany do innego wyspecjalizowanego serwisu. Warto też zwrócić uwagę na gwarancję na wykonaną usługę. Im jest ona dłuższa, tym większą odpowiedzialność przyjmuje na siebie serwis.

 

Wykwalifikowana kadra i dobre opinie klientów

 

Elementem, który jest dość trudny do zweryfikowania, są kwalifikacje kadry serwisowej. Nie każdy pracownik bowiem musi legitymować się odpowiednim dyplomem ukończenia szkoły. Poza tym nie zawsze technikum samochodowe wystarcza do tego, aby mieć wiedzę, kwalifikacje i umiejętności do naprawy maszyny John Deere czy New Holland. Dlatego warto rozejrzeć się w serwisie czy na ścianach nie wiszą dyplomy i certyfikaty ukończenia specjalistycznych kursów lub poszukać takich informacji na stronie internetowej.

 

Internet jest też dobrym miejscem na zapoznanie się z opiniami o firmie. Trzeba jednak podchodzić do nich z pewnym dystansem, gdyż często negatywne opinie są wynikiem jednostkowych sytuacji niezawinionych przez firmę.