Oczywistym jest, że ilość przepracowanych godzin naszej maszyny nie pozostaje bez wpływu na jakość i wydajność silnika.
Brak regularnego serwisu olejowego lub stosowanie olei niskiej jakości prowadzi do ogromu konsekwencji – m.in. większego zużycia paliwa.
Każdy silnik ma swoją żywotność. Wykorzystujemy nasze maszyny w trudnych warunkach, przez wiele godzin – bez przerw. Podczas procesu spalania w silniku wysokoprężnym gromadzą się osady, które zwiększają zużycie silnika. Z czasem w sercu naszej maszyny może pojawiać się brud w postaci sadzy i szlamu.Sadza powoduje wzrost lepkości oleju, co może mieć wpływ na osiągi silnika.
Szlam spowalnia ruchome części prowadząc do wzrostu tarcia i odkładania się osadów na metalowych częściach silnika.

Oczywiście filtry częściowo chronią silnik przed zanieczyszczeniami, które mogą dostać się do jego wnętrza.
O czym należy tu wspomnieć – gdy przez układ przepływają duże ilości oleju, zanieczyszczenia mają mniejsze szanse na obniżenie efektywności silnika. Dlatego warto utrzymywać poziom oleju w zalecanym przez producenta poziomie.
Jednym z podstawowych zadań oleju silnikowego jest zmniejszenie tarcia pomiędzy pracującymi ruchomymi i nieruchomymi częściami silnika.
Zbyt mało oleju w silniku powoduje, że tarcie jest większe. Następstwem zwiększonego tarcia, jest m.in. większe zużycie paliwa.

Tarcie oczywiście występuje zawsze – w wybranych momentach ma ono jednak większy wpływ na zużycie paliwa i silnika.
Dzieje się tak chociażby wtedy,  gdy używamy maszyn w niskich temperaturach. Podczas uruchamiania zimnego silnika tarcie jest tym większe, im niższa temperatura i wyższa  lepkość oleju. 

Innym przykładem odczuwalnego wpływu tarcia na zużycie paliwa jest tarcie pomiędzy elementami silnika. Może do tego dochodzić kiedy uruchamiamy silnik, gdy olej jest zbyt lepki, by zostać przepompowanym lub w wysokich temperaturach, gdy olej nie jest dość lepki, by wytworzyć film olejowy (dzięki smarowaniu na współpracujących częściach powstaje cieniusieńki film olejowy, który oddziela te części od siebie), a tym samym odpowiednio je zabezpieczyć przed zużyciem.

Olej z czasem zbiera również zanieczyszczenia. Im starszy i gorszy olej w silniku – tym większa jego lepkość i co raz gorsze właściwości smarne.
Kluczową kwestią poza ilością oleju, jest również zastosowanie odpowiedniego środka dla naszej maszyny. Powinniśmy wybierać optymalną klasę lepkości – zapewniającą efektywną eliminację tarcia. Niewłaściwie dobrany olej – spowoduje większe opory. Tyczy się to zarówno olei silnikowych jak i przekładniowych.

Dlatego warto przykładać dokładną uwagę do tego, jakie oleje w danych chwilach stosujemy.
Rekomendujemy oleje Arbor – dzięki rozwiązaniu problemu sadzy i odporności na utlenianie PETRONAS Arbor utrzymuje optymalną lepkość, chroniąc przed blokowaniem filtrów i zapewniając dłuższą ochronę silnika.