Dłuższa żywotność silnika — co na nią wpływa?
Silnik jest układem narażonym na działanie sił o dużych wartościach. Panują w nim wręcz skrajne warunki pod względem temperatury, ciśnienia i tarcia. Jak zatem zadbać o to, by jego żywotność była jak najdłuższa? Ma na nią wpływ kilka czynników. Niektóre z nich nie zależą od użytkownika, jednak na większość z nich ma on spory wpływ. Sprawdź, jak dbać o ten układ.
Styl jazdy
To czynnik, na który użytkownik ma pełny wpływ, dlatego warto zwrócić na niego szczególną uwagę. Silnik z racji swojej budowy jest przystosowany do znoszenia bardzo dużych obciążeń i działania w skrajnych warunkach. Nie należy jednak eksploatować go bardziej, niż jest to konieczne do komfortowej jazdy.
Jeśli nieprawidłowe użytkowanie ma miejsce rzadko, nie ma większych powodów do obaw. Jeśli jednak szkodliwy styl jazdy stanie się nawykiem, żywotność silnika może się znacząco obniżyć. Czego zatem należy unikać?
Przede wszystkim nie powinno się wprowadzać go na wysokie obroty tuż po uruchomieniu pojazdu. W momencie przekręcenia kluczyka do pozycji zapłon silnik jest zimny i nie ma w nim odpowiedniej dawki oleju. Jeśli natychmiast wymusi się na nim intensywną pracę, elementy, które nie są nasmarowane, będą generowały bardzo duże opory.
Nazywa się to tarciem granicznym – podczas kilku pierwszych sekund funkcjonowania silnika zużywa się on tak samo, jak podczas przejechania kilkuset kilometrów po dobrym rozgrzaniu. Należy zatem maksymalnie złagodzić ten moment, obchodząc się z pedałem gazu delikatnie – dopóki temperatura pracy nie osiągnie optymalnej wartości.
Warto również nie wysilać silnika tuż przed zakończeniem jazdy. Dobrze jest jechać ostatni odcinek trasy spokojnie, by układ miał szansę się ochłodzić.
Smarowanie
To jeden z najważniejszych czynników wpływających na żywotność silnika. O tym, że stosowanie oleju jest konieczne, wie każdy kierowca. Nie każdy jednak zdaje sobie sprawę, że substancja ta powinna mieć odpowiednie parametry, dotyczące między innymi:
- gęstości,
- lepkości,
- jakości,
- stosowania wzbogacających dodatków.
Łatwo wywnioskować, że aby zachować długą żywotność silnika, nie można wlewać do niego dowolnego oleju. Powinien być dopasowany do jego parametrów, zgodnie z zaleceniem producenta.
Należy również kontrolować poziom substancji za pomocą bagnetu, a także pamiętać o jej regularnej wymianie w odstępach czasu przewidzianych dla danego modelu auta. Zużyty olej silnikowy traci swoje właściwości i nie spełnia funkcji smarującej i chłodzącej tak, jak powinien.
Jakość paliwa
Nowoczesne silniki są coraz bardziej zaawansowane technologicznie, by sprostać oczekiwaniom kierowców w kwestii osiągów. Co za tym idzie, są one coraz bardziej podatne na wszelkie nieprawidłowości, w tym niską jakość paliwa. W starszych samochodach benzyna lub olej napędowy niewiadomego pochodzenia nie wyrządzą większych szkód. Natomiast nowsze auta są podatne na wszelkie niepożądane substancje, które mogą trafić do ich silników.
Paliwo niespełniające narzuconych norm bywa przyczyną wielu usterek. Szkodzi takim elementom jak:
- świece zapłonowe,
- sondy lambda,
- katalizatory,
Może powodować również spalanie stukowe, zanieczyszczenie silnika nagarem, a nawet korozję. Niska jakość paliwa może także powodować wyższe spalanie.
Jak o to zadbać? Przede wszystkim tankując na godnych zaufania stacjach paliw. Te prowadzone przez największe koncerny paliwowe są poddawane regularnym i restrykcyjnym kontrolom Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK).
Objawami zatankowania paliwa niskiej jakości jest nierówna praca silnika, zwłaszcza na biegu jałowym, a także zwiększone dymienie z rury wydechowej. Jeśli zauważysz te oznaki, jak najszybciej zatankuj inne paliwo o właściwych parametrach.