Hamulce w ciągniku: jak dbać o układ hamulcowy?
Układ hamulcowy jest podstawowym elementem składowym każdej maszyny, odpowiedzialnym za bezpieczeństwo jazdy i umożliwiającym precyzyjne manewrowanie. W przypadku ciągników rolniczych jego niezawodność jest szczególnie ważna, gdyż maszyny te pracują pod dużym obciążeniem i często w trudnych warunkach. Jak dbać o hamulce ciągnika, aby długo zachowały sprawność?
Jak działa układ hamulcowy w ciągniku?
Zadaniem każdego układu hamulcowego, również tego w ciągniku rolniczym, jest możliwość spowolnienia jazdy maszyny lub jej całkowitego zatrzymania. Każdy układ hamulcowy charakteryzuje się określoną mechaniką hamowania, która zależy od jego budowy. Ciągniki nie rozwijają wprawdzie bardzo dużych prędkości, ale pracują na stokach o znacznym nachyleniu i są obciążane przyczepami z ładunkiem o sporej masie. Te czynniki oraz masa samej maszyny sprawiają, że hamulcom stawia się spore wymagania.
W maszynach rolniczych najczęściej stosuje się hamulce cierne mechaniczne, hydrauliczne lub pneumatyczne. Ze względu na budowę są to zarówno podzespoły szczękowe, jak i tarczowe. Są one montowane na półosiach tylnego mostu i działają wyłącznie na tylnych kołach. W przypadku hamulców tarczowych powierzchnie cierne są większe, co przekłada się na większe naciski jednostkowe. Dlatego hamulce tego typu stosuje się w większych i cięższych maszynach.
Systematyczne kontrole stanu technicznego hamulców
Dbanie o sprawność układu hamulcowego wymaga kontroli jego sprawności przed każdym wyjazdem maszyny w teren. Powinna ona obejmować fizyczne oględziny hamulców oraz próbę hamowania. Istotny jest stan połączeń dźwigni i cięgien z uwzględnieniem objawów takich jak rozregulowanie, luzy czy nadmierne zużycie. Układ hamulcowy powinien też być szczelny, a ilość płynu hamulcowego odpowiednia do zaleceń producenta.
Jeśli podczas kontroli pracownik stwierdzi ubytek płynu, przed jego uzupełnieniem powinien znaleźć i usunąć przyczynę tego niedoboru. Ważne jest też stosowanie płynu hamulcowego dobrej jakości oraz unikanie mieszania ze sobą różnych preparatów.
Płyn hamulcowy kluczem do sprawnego układu hamulcowego ciągnika
W układzie hamulcowym każdy element pełni bardzo istotną funkcję. Łącznie tworzą one zespół gwarantujący sprawne zatrzymanie się pojazdu w każdej sytuacji. Istotny jest także odpowiedni płyn hamulcowy, który – chociaż często traktowany marginalnie – jest kluczem do sprawnego działania układu. Jego głównym zadaniem jest przenoszenie sił z pedału hamulca na klocki hamulcowe, ale nie tylko.
Dobierając płyn hamulcowy do ciągnika, warto zdecydować się na dobrą markę i wysoką jakość preparatu. Może to być np. Petronas Arbor BF LHM, który pomaga utrzymać wydajność maszyn i wydłuża okres ich eksploatacji.
Inwestując w dobry, markowy płyn hydrauliczny użytkownik ciągnika zyskuje wiele korzyści:
- skuteczne hamowanie w ekstremalnych warunkach pracy,
- zwiększenie siły hamowania i zapewnienie jej płynności,
- skrócenie drogi hamowania,
- ochronę układu hamulcowego przed korozją części metalowych i degradacją gumowych uszczelnień,
- absorpcję wody, dzięki czemu jej kropelki nie dostają się do układu i nie zamarzają, powodując uszkodzenia,
- współpracę z systemami wspomagania i kontroli trakcji.
Dobry płyn hamulcowy to nieznaczny wydatek poniesiony raz w roku, a przynoszący ogromne korzyści. Jedną z najważniejszych jest wydłużenie żywotności układu hamulcowego ciągnika, a w efekcie całej maszyny. Ponadto jego wybór gwarantuje znaczne podniesienie bezpieczeństwa jazdy – zarówno w ruchu ulicznym, jak i podczas pracy na nierównościach.