Mobilny serwis maszyn budowlanych: alternatywna w intensywnym okresie prac
Maszyny budowlane, podobnie jak wszystkie inne pojazdy, od czasu do czasu ulegają awariom. Usterka sprzętu może wynikać z niewłaściwego użytkowania, zbyt dużego przeciążenia, zużycia części czy też z przyczyn losowych. Jeśli takie zdarzenie ma miejsce w czasie realizacji zlecenia z krótkim terminem wykonania, odstawienie sprzętu do serwisu na kilka dni może oznaczać poważne straty finansowe. Rozwiązaniem w takich sytuacjach jest serwis mobilny.
Jak działa mobilny serwis maszyn budowlanych?
Serwisy maszyn istnieją od dziesiątek lat, oferując pomoc właścicielom firm budowlanych i małym przedsiębiorcom, którzy wykonują różne prace za pomocą maszyn. Oddanie koparki czy ładowarki do warsztatu oznacza jednak dłuższy przestój, gdyż sporadycznie naprawa jest wykonywana z dnia na dzień. Szczególnie długie są takie usługi serwisowe w sezonie, gdy wiele firm realizuje zlecenia budowlane i musi się zmagać z usterkami sprzętu. Alternatywą jest wynajem koparki czy spychacza, jednak to oznacza kolejne koszty.
Nie wszystkie usterki, które unieruchamiają maszynę na placu budowy, są na tyle poważne, że wymagają kanału czy podnośnika. Część z nich można usunąć w godzinę lub dwie, bezpośrednio na miejscu zdarzenia. Wykorzystując zapotrzebowanie klientów na takie szybkie naprawy, wiele firm stworzyło nowy sektor usług, jakim jest serwis mobilny. Zasada jego działania sprowadza się do zamówienia usługi przez klienta, dojazdu serwisanta we wskazane miejsce, przeprowadzenia oceny uszkodzenia oraz – jeśli to możliwe – usunięcia usterki.
Zalety mobilnego serwisu maszyn
Korzystanie z mobilnego serwisu maszyn budowlanych ma wiele zalet. Jedną z najważniejszych jest oszczędność czasu klienta. Nie musi on bowiem transportować sprzętu do często odległego miejsca lub zamawiać pomocy przez telefon i oczekiwać na przewóz. W serwisie też zazwyczaj czas wykonania usługi wynosi kilka dni, nawet jeśli do wymiany są tylko drobne elementy. Zwyczajowo maszyna musi przecież odczekać na swoją kolej – po innych, wcześniej dostarczonych przez klientów. Usługa z dojazdem zazwyczaj jest realizowana w ciągu kilku godzin, a serwisant dowozi ze sobą niezbędne części zamienne i narzędzia.
Do wad serwisu mobilnego można zaliczyć ograniczony zakres prac naprawczych. Oczywiste jest, że na miejscu nie da się wymienić uszkodzonej łyżki koparki czy naprawić zatartego silnika. Można jednak usunąć drobniejsze problemy, takie jak ubytek oleju silnikowego czy nieszczelność układu hydraulicznego. Serwisanci mają do dyspozycji specjalne zabudowane samochody wyposażone w odpowiednie meble na narzędzia i przyrządy. Są w nich również maszyny takie jak sprężarka, zakuwarka do przewodów hydraulicznych czy spawarka.
Serwis mobilny a poważne awarie
Oczywiste jest, że nie wszystkie awarie można usunąć bezpośrednio na placu budowy. Mobilny serwis maszyn jednak często eliminuje potrzebę transportu ciężkiego sprzętu do firmy. Jest to korzystne zwłaszcza wtedy, gdy sprzęt nie może poruszać się samodzielnie. Pracownicy dojeżdżający na miejsce mogą jednak przeprowadzić profesjonalną diagnostykę i sprawdzić, który element zawodzi. W takiej sytuacji znacznie prostsze jest wymontowanie podzespołu, przewiezienie go do warsztatu i poddanie regeneracji.
Tą metodą można regenerować elementy hydrauliczne takie jak pompy, silniki, rozdzielacze czy siłowniki, naprawiać skrzynie biegów, mosty napędowe, kolumny obrotów oraz reduktory. Lista prac przeprowadzanych przez serwis mobilny jest długa, począwszy od wymiany filtrów czy uszczelek, po usuwanie poważnych usterek mechanicznych, elektrycznych czy hydraulicznych.